Beginilah gambaran yang dapat dipaparkan di himpunan Anti-Isa di sekitar Kuala Lumpur. Ada orang cakap 100 ribu, ada orang cakap 80 ribu dan Malaysia Kini melaporkan 20 ribu orang, tetapi esoknya di surat khabar pasti hanya tak sampai 2 ribu orang. Mungkin Pro-ISA pasti tak sampai 100 orang. Himpunan ini nampak berjaya, kerana kalau tidak ramai yang ditangkap pasti lebih ramai dalam himpunan ini. Apa pun berapa banyak himpunan dilakukan kalau tiada apa-apa tindakan dari pemerintahan ianya akan menjadi sia-sia. Pemerintah sepatutnya kaji ISA ini dari sudut Agama Islam kerana kata kita nie sebuah negara Islam. Nak tahan orang tak salah kalau mempunyai banyak bukti dan di adili dengan sewajarnya tetapi tahan tanpa bicara itu merupakan satu tindakan yang berlawanan dengan perjuangan Islam dalam undang-undang.

Hari ini juga, isteriku dengan senang hati pergi shopping di MidValley. Aku malas nak cakap, dengan suasana di himpunan pasti jalan akan ditutup serapatnya oleh pihak berkuasa. Jadi pasti kesesakan yang turut akan berlangsung. Jadi bila dah terperangkap dalam kesesakan, barulah nak menyesal. Penat lebih pada seronok.

Pagi ini pergi beli gula sebab kat rumah dah habis. Carilah banyak kat kedai bawah rumah aku, semuanya tak ada. Adalah satu kedai nie, tapi kena beli barangan lain sebab dia beli gula tersebut dengan harga RM1.50 dan kena jual dalam harga itu juga jadi tiada untunglah. Isu gula habis ini dah lama dah, kerajaan cuma berani memberi amaran kepada pemborong sahaja tanpa apa-apa tindakan yang cukup keras. Semacam pemborong lagi berkuasa dari kerajaan. Juga isu barang naik semasa minyak naik, harga minyak dah turun tetapi barang tetap harga semasa naik. Pikirlah sendiri fenomena harga barang di Malaysia. Memalukan .....

0 comments:

Post a Comment

Jurnal mr KA

Yup. Im KA not KJ.

Followers